CRM and Marketing Science

CRM and Marketing Science

CRM and Marketing Science

CRM and Marketing Science

CRM and Marketing Science

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

مشتریان امروزی با انواع تبلیغات روبه رو میشوند که باعث سردرگمی در خرید خواهد شد. ایمیل های تبلیغانی، پیامک های مختلف، بیلبوردها و مطبوعات و .....و مهمتر از آن، چگونگی تبلیغ و نوع رساندن پیام به مخاطب را میرساند؟  این بدیهی است که مشتری در صورت رضایت از کالا یا خدمات شما خود یک بازاریاب می باشد و با معرفی شما میتواند تاثیر بسزایی برای تبلیغات کالا یا خدمات شما داشته باشد.

وداع با یک الگوی واحدی برای همه رویکرد ها

با رونق سریع تکنولوژی مدرن و گسترش کانال های رسانه های اجتماعی، مشتریان به طور فزاینده ای رشد داشته اند.  در حال حاضر ارتباط در امر بازاریابی و جذب بازار نقش مهمی ایفا می کنند. امروز، ما در حال صحبت کردن در مورد ظهور یک رویکرد بازاریابی بسیار فردی هستیم که به طور عمده توسط داده ها و فن آوری هدایت می شود.  در نتیجه، راه بازاریابان انجام شغل خود و انجام وظیفه اصلی خود را برای افزایش علاقه از طریق یک استراتژی تبدیل مشتری  تغییر کرده است که آن یک سیستم CRM است که می تواند به بازاریابان برای بالا رفتن و ماند در بازار کمک کند.

نگاهی به چگونه نرم افزار CRM می توانید به شما کمک کند فعالیت های خود را بهبود و ایجاد کمپین های بازاریابی بهتر در چهار زمینه راه اندازی کنید:

هدف قرار دادن متمرکز
یکی از سخت ترین کارها برای بازاریابان این است را از به داده ها و اطلاعات مشتری نگاه کنند و مشریان بالقوه را از طریق ارسال پیام ها تبلیغان و مذاکرات به سمت خرید سوق دهند.

خوشبختانه، نرم افزار سی آر ام سرونو کمک می کند تا بازاریابان از طریق فیلد های تعریف شده برای مشتریان، آنها را غربال کرده و با هدف قرار دادن مشتریان بالقوه سودآور و تمرکز بر روی آنها قدم های سریع تری برای رسیدن به اهداف خود پیدا کنند. نرم افزار CRM شامل اطلاعات مختلف بر رفتار مشتری و ترجیحات آنها خواهد بود که اجازه می دهد تا به اقدامات آگاهانه برای جلب رضایت مشتری ایجاد شود و نوع رقابت و رابطه با مشتریان را  بهبود بخشد.

2.تقسیم بندی

در روابط با مشتری بالقوه بازاریابی بهتر عمل خواهد کرد که با پیش بینی برخورد مشتری این امر را پیش نبرند و به جای آن در مقابل برخورد مشتری بهتری واکنش را نشان دهند تا مشتری بالقوه به سمت مشتری بالفعل سوق داده شود.

با گسترش تکنولوژی و مشخص کردن هر چه بیشتر اطلاعات مشتریان انتخاب آنها از بین هزاران مشتری بالقوه آسان تر خواهد بود، دسته بندی مشتریان باعث سهولت خواهد شد. نیاز به چنین اطلاعاتی به عنوان مثال فعالیت های اخیر، زمینه فعالیت، نوع خدمات، ناحیه، رتبه مشتری، ایمیل، تاریخ ثبت، نحوه آشنایی و اطلاعات حقیق و حقوقی و فعالیت های رسانه ای حتی اجتماعی است.

در امر بخش بندی پایه مشترک خود را نه تنها باعث رشد درآمد، بلکه همه معیارهای بازاریابی را بهبود خواهد بخشید.

3.محتوای شخصی

نرم افزار CRM پیشرو این امکان را به شما می دهد شما که اطلاعات مشتریان را با نام عامل خود بازاریاب تعریف کنید. همچنین، می توانید شرکتی از مشتریان آنها را معرفی کردند به اطلاعات آنها اضافه کنید کهدر روند کاری نقش مهمی ایفا خواهد کرد.داشتن اطلاعات مشتری با این جزئیات، باعث میشود شما ایده ای را عملی کنید و حتی شکل دادن به کل ارتباطات مناسب با مشتری خاص.

به این ترتیب، نرم افزارهای CRM، کارشناسان بازاریابی را قادر به تمرکز بیشتر بر روی مشتری خواهد کرد، نه کالا.

4.بازیافت طرح اولیه

اگر توانستیم راهی برای رسیدن به هدفمان پیدا کردیم بهتر نیست آن را برای استفاده دوباره و دوباره بازنگری کنیم و ارتقاء دهیم؟  با نرم افزار CRM، شما می توانید تجزیه و تحلیل کنید که آیا چند درصد به هدف تحقق یافته است؟!! شما با پیگیری و گزارشگیری از کارهای انجام شده در نرم افزار برای مشتری میتوانید به این نتایج برسید.  زمانی که شما از عملکرد بازاریابان و تیم فروش آمار و نتایجی را به دست بیاورید در حقیقت به این امر واقف خواهید شد که ثمره یک ایده چه خواهد بود.

نتیجه

با نرم افزار CRM، شما می توانید چشم اندازی نزدیک به هدفتان داشته باشید و مشتریان خود را به سطح بالاتری ارتقا دهید. پیش بینی و بررسی نیاز های مشتری میتواند شما را در این راه کمک کند و وادار به یک گفتگوی دو طرفه بین بازاریابان و مشتریان خواهد کرد.

با استفاده از نرم افزار CRM پیشرو نه تنها قادر به تهیه یک بانک اطلاعات قوی از مشتریان خود خواهید بود بلکه مدیریتی کامل و جامع بر روی آنها خواهید داشت و تمرکزی برای رسیدند به اهداف خود. با بینش معنی دار و تعیین گروه های هدف مناسب برای رسیدن به اهداف بازاریابی مجموعه برای پیشرفت و مکانیزه کردن و کمک گرفتن از نرم افزار CRM به این مهم دست پیدا خواهید کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۶ ، ۱۷:۲۰
Taher Samani

نرم افزار CRM، حوزه بسیار وسیع داشته و سه بخش بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش را در بر دارد. در این نوشته سعی بر آن است به بررسی چند شاخص مهم در حوزه خدمات مشتریان اشاره شود.

مهم‌ترین نکته در بررسی عملکرد خدمات پس از فروش ، میزان برآورده کردن "انتظارات مشتری" می‌باشد. برای این کار می‌بایست شاخص‌هایی را  در نظر بگیرید که وضعیت درخواست مشتریان را در سرتاسر مسیر ارائه خدمات، مشخص نماید. در ادامه  تعدادی از این شاخص‌ها ذکر شده اند:

1- تعداد درخواست خدمات در روز:

گزارشی از تعداد درخواست خدمات در روزهای مختلف داشته باشید. با این کار مشخص می‌شود که در روز خاصی از ماه و یا روز های خاصی از هفته (به عنوان مثال روز های آخر ماه و یا روز بعد از تعطیلات) تعداد مراجعه مشتریان بیشتر شده و می توانید برنامه‌ ریزی لازم (مانند اختصاص کارکنان بیشتر جهت ارائه خدمات در آن روز) را برای ارائه خدمات عالی انجام دهید.

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری

ضمنا این گزارش به شما کمک می‌کند تا دریابید که اجرای برنامه‌های مختلف بازاریابی، چه تاثیری در افزایش درخواست‌های مشتریان دارد و تدابیر لازم را برای ارائه خدمات سریع و با کیفیت اتخاذ کنید.

2- تعداد درخواست‌های بسته شده هر فرد:

به عنوان یک مدیر، احتمالا با این مساله مواجه شده‌اید که تعداد کارهای بسته شده یکی از کارکنان واحد خدمات پس از فروش، به میزان قابل توجهی بالاتر از سایرین است. این مساله ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. شاید این اپراتور  کارهای ساده‌‌تر را برمی‌دارد و از زیر بار کارهای سخت‌، شانه خالی می‌کند. شاید هم واقعا سخت‌کوشی بیشتری نسبت به سایرین به خرج می‌دهد.

حالت برعکس هم وجود دارد. چنانچه خروجی یکی از پرسنل به میزان قابل توجهی پایین‌تر از سایرین باشد، می‌بایست دلایل احتمالی را بررسی نمایید. وجود انگیزه، دارا بودن مهارت کافی، نیاز به آموزش و ... از جمله این دلایل می توانند باشند. این شاخص به شما کمک می‌کند تا عملکرد جداگانه پرسنل را با هم مقایسه کرده و در صورت لزوم عکس العمل مناسبی نشان دهید. این کار باعث می‌شود تا کارایی تیم خدمات پس از فروش، تحت کنترل قرار گیرد. البته باید توجه داشت که شاخص‌های اثربخشی ارائه خدمات هم مهم می‌باشد، بدین معنی که این که میزان رضایتمندی مشتری از دریافت این خدمت هم مورد ارزیابی قرار گیرد. کنترل همزمان این دو شاخص باعث می‌شود تا کارکنان بخش خدمات پس از فروش به خاطر تعداد بالاتر تکمیل شده، از کیفیت آن کم نکنند و درخواست‌های مشتریان را سرسری انجام ندهند.

3- متوسط زمان انتظار تا پاسخگویی:

کاملا بدیهی است که "سرعت پاسخگویی"، مهم‌ترین عامل در رضایت مشتریان خدمات است.  زمان پاسخگویی، فاصله بین زمان اعلام مشکل از سوی مشتری به سازمان و زمانی است  که یکی از اپراتورها برای حل مساله با او ارتباط برقرار می‌نماید. هر چه این فاصله زمانی کمتر باشد، خدمات بهتری به مشتری ارائه شده است. گاهی اوقات تاخیر در پاسخگویی به مشتری به دلیل ارجاع نادرست کار از سوی مشتری است.به عنوان مثال چون مشتری با واحد فروش ارتباط خوبی برقرار کرده است، تمایل دارد که موارد را همچنان از سوی واحد فروش پیگیری نماید. در این صورت ارجاع کار از واحد فروش به واحد خدمات پس از فروش مستلزم صرف زمان می‌شود. البته در این مواقع برخورد مناسب واحد خدمات پس از فروش در جلب مشتری و  نیز توجیه مشتری توسط واحد فروش مؤثر خواهد بود.

4- متوسط زمان ارائه خدمت:

علاوه بر اینکه مدت زمان برقراری تماس با مشتریان،  انتظار آن‌ها را در پاسخگویی سریع به درخواست‌شان برآورده می‌کند،به همان اندازه انتظار دارند کار سریع پیگیری شده و به نتیجه برسد.

هدف می‌بایست کاهش تدریجی زمان ارائه خدمت باشد. در صورتی‌که متوجه شدید این شاخص در حال افزایش است، می‌بایست دلایل آن را بررسی و رفع نمایید. یکی از کاربردهای نرم افزار CRM در بخش خدمات، اولویت دادن به درخواست‌های رسیدگی نشده است. به این معنی که اگر یک اپراتور طی مدت تعریف شده به درخواست رسیدگی نکرد، سیستم به صورت اتوماتیک آن را به اپراتور آزاد دیگر اختصاص خواهد داد.

5- متوسط تعداد سوال و جواب‌های مطرح شده در هر خدمت:

مسلما هر ارباب رجوع انتظار دارد با کوتاه‌ترین سوال و جواب، به راه حل مورد نظر برسد. بهترین حالت این است که در همان تماس اول به اطلاعات مورد نظر دست پیدا کرده و نیاز به تماس‌های بیشتر نباشد. این شاخص نشان‌دهنده میزان تلاش کارکنان بخش پشتیبانی فنی در جهت پیگیری و رفع مسأله مشتری است.  یک راه حل خوب برای بهبود این شاخص ، استفاده از الگوی سوال و جواب در سیستم کاری می‌باشد.

6- تعداد درخواست خدمات در ماه:

مانند شاخص " تعداد درخواست خدمات در روز" این شاخص هم ماه‌های پرکار بخش خدمات پس از فروش را مشخص می کند. با برنامه ریزی مناسب برای ماه‌های پرکار می‌توان عملکرد واحد خدمات پس از فروش را بهبود بخشید. همچنین می‌توان با شناسایی ماه‌های خلوت برای پرسنل برنامه آموزشی تعیین نمود و تحولات سازمانی را برای این ماه‌ها قرار داد. تنظیم برنامه مرخصی کارکنان واحد پشتیبانی فنی در فصل‌های کم تراکم هم از دیگر مزایای بررسی روند ماهانه درخواست‌های مشتریان است.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۶ ، ۱۶:۱۳
Taher Samani